
Občas, když si tak pročítám recenze na různých blozích, mám pocit, že pisatelka chce mít hodnocení produktu co nejdřív za sebou a vrhnout se na další věc, která čeká v šuplíku, či poličce. Je pravdou, že na základní informace okolo recenzované věci většinou pisatelé nezapomínají, ale na ty, které by hodnocený produkt daly třeba do širšího kontextu, už ano. Věci, které budu níže zmiňovat, vyhovují mně jako čtenáři a když je recenze obsahuje, doslova si „chrochtám blahem“.
Pár slov bokem by neškodilo
Uvědomte si, že když napíšete recenzi, jste v tu chvíli jediným a jedinečným prostředkem mezi čtenářem a výrobkem, který hodnotíte. V době, kdy čtenář louská váš článek, pro něj žádný jiný zdroj informací neexistuje. Jistě, může být tou dobou už bohatší o nějaké jiné názory, ale taky nemusí. Proto byste měli udělat maximum, být poctiví nejen k čtenáři, ale i k tomu, s kým jste navázali spolupráci, protože on si také radši přečte článek, při kterém se recenzent aspoň snažil odvést svou práci, než nějaký polotovar, který se dal ještě vylepšit.
1) Zjistěte si něco o značce a úspěšných modelech/titulech/výrobcích.
Jsou tyto krásné hodinky s vodotryskem první z plánované kolekce výrobků, nebo jsou mírně inovovaným dvojčetem loňského modelu? Pokud se mi líbí překlad recenzované knihy, co takhle zmínit jméno toho, kdo to má na triku? OK, modří vědí, na tohle jsem úchylná. Je tato značka sportovních bot dravým nováčkem na trhu nebo se jedná o zavedený kult, který nosí puberťáci i babičky? Atakdále atakdále. Nebojte si shánět informace, částečně se tím chráníte od ironických komentářů rýpavějších čtenářů a navíc se samovzděláváte. Nezapomínejte zmínit i alternativy, pokud už je znáte. Je BB krém od Rimell na svou cenu lepší než ten od Dermacolu? A nemyslete si, že vám tyhle informace budou v reálu k ničemu. Líp pak zapřáhnete řeč, až se hovor stočí k tipům na šminky, knížky, kapely a tak dál. Všímejte si také, jaké jsou na trhu alternativy.
2) Srovnávací testy, znáte?
Mám dvě krabičky mentolek od dvou výrobců. Stejná příchuť… tak co je proti sobě postavit a udělat srovnávací test? Jsou mentolky A intenzivnější než mentolky B? Které z nich vydrží déle? Je krabička mentolek B ergonomicky lépe řešena, než krabička bonbonů A? Pokud vás napadne, v čem recenzované produkty mají srovnatelné parametry, směle do nich! Krémy, boty, šperky, omalovánky pro dospělé… možností je celá spousta. Já jsem třeba takto srovnávala dva čtenářské deníky – napsala jsem recenzi na jeden, na druhý a pak si našla parametry, v kterých by se oba mohli poměřovat. Přiznám se, že jsem ony články spáchala zkrátka podle nejlepšího vědomí a svědomí, ale čtenářům se líbily. Nebojte se hledat, ztrácet a zase se nacházet. Vaši dodavatelé produktů budou mít radost, že jste poctiví, vaši čtenáři, že máte zábavné a informačně hodnotné články.
3) Fotky, snímky, obrázky
S tím většinou v blogosféře není problém, ale občas by neškodilo místo fotky z Photobucketu nebo čmajznutého obrázku obálky z Kosmasu tu věc vyblejsknout prostě doma. Na stolečku, v koupelně, na lavičce před barákem… reklamní fotky si můžu na netu najít sama. Já chci vidět v článku vaši práci a to i na snímcích, je-li to možné. Ale zase – je to na vás. Nikoho k ničemu nenutím, sama nejsem extrovní fotograf. Pokud to ale jde, snažím se.
Nevím, proč mají všichni panickou hrůzu s too long to read článků. Pokud máte bohatou slovní zásobu, pořád ještě máte i po dvou až třech odstavcích k výrobku co říct, směle do toho. Krátké, úderné recenze umí jenom pár machrů a třeba já k nim opravdu nepatřím. Knižní blogeři – nepřevypravujte půlku knihy! Stačí krátké shrnutí děje a pak hodnocení postav, stylu autora, klidně plynulost děje, úroveň překladu… Nebuďte Šeherezády. Taky neskákejte jako kůzlata tam a zpátky, případně se neopakujte. Úvod, analýza, závěrečné hodnocení. Čtěte to po sobě. Klidně si dejte oraz, napište článek jeden den, nechte ho minimálně přes noc „vyhnít“ a pak si ho přečtěte znovu. Valná většina z nás nejsou géniové, kteří napíšou skvělý článek na první dobrou. V pár případech jsem se setkala s tím, že se autorka článku vrhla na popis recenzované věci, pak napsala hodnocení, následovalo ještě pár větiček a zase hodnocení. Pro mne jako čtenáře je takováto struktura článku hodně roztříštěná a na čtení nepříjemná. Samozřejmě mne napadlo, jestli to po sobě recenzentka četla.
Spokojenost na všech stranách
Ze své osobní zkušenosti vím, že ty informačně bohatší, stylově bohatší a zkrátka „chytřejší“ články mne víc připoutají k monitoru a hlavou mi neproběhne jedovatá myšlenka: „Proboha a za tohle dostává testovací kusy/recenzní výtisky?“ Pokud se budete o tohle snažit (a ne, nebudu vás balamutit, že se to naučíte přes noc), myslím, že budete mít víc věrných čtenářů, firma, která vám dodává výrobky, bude s takovou prací spokojena a vy s čistým svědomím můžete prohlásit, že jste udělali maximum.
Zdroj obrázků: www.deviantart.com