James S.A. Corey: Leviatan se probouzí (Expanze 1) – Lidstvo na prahu velkých věcí

Napsal Vlcacka (») 12. 7. 2016 v kategorii Recenze, přečteno: 487×
Zaujalo mě : eetgo.cz = eet zdarma a onlinecorey-james-s-a-leviatan-se-probouzi.jpg

Země, Mars, Společenství vnějších planet. Silní hráči, kteří ovládli Sluneční soustavu a snaží se držet křehkou rovnováhu ve světě plném drobných nespravedlností. To se jim všem daří až do chvíle, kdy se stane incident, který přiloží pomyslné poslední polínko pod už tak silný oheň. Je čas na válku. Ale je ona jedinou věcí, které se má lidstvo bát? To se dozvíme v prvním románu z cyklu Expanze, který pro fanoušky space opery napsali pod pseudonymem pánové Daniel Abraham a Ty Franck.

Jim Holden určitě nemá nijak exkluzivní život, ale vybral si ho sám a s plnou zodpovědností. Proto pendluje s kusy ledu na palubě nákladní lodi Canterbury, udržuje milostný vztah s členkou posádky a bere to, co je, aktuálně třeba v podobě postu zástupce kapitána. A jelikož je Jim velmi zásadový, až někdy naivní muž, vyslyší volání o pomoc od lodi Scopuli a vyhoví mu. Což bude jedno z nejhorších, ale i nejzásadnějších rozhodnutí nejen pro něj. Scopuli totiž není trosečník, ale návnada.

Joe Miller, druhý hrdina románu, žije už přes třicet let na důlní stanici Ceres a je zaměstnancem agentury Star Helix. Zkráceně, policajt. Takový ten klasický chlapík s odznakem, který viděl spoustu mrtvých, některé existence zbavil života sám a nedělá si o tom svém už žádné iluze. Když dostane na stůl přidělený případ zmizelé dívky, bere ho jako jeden z mnoha. Jenže když se do něj pustí, vyplouvají najevo zajímavé informace. Juliette Andromeda Mao nebyla jen zbohatlická holčička, která se k rodné hroudě a rodičům otočila zády z nějaké pomatené manýry. Byla přesvědčena, že dělá dobrou věc… a navíc se zapletla do ošklivého maléru, který, jak s postupem času Miller zjišťuje, bude mít dopad ne na tisíce, ale miliony lidí.

Holden se svou posádkou zažívá ryzí space operu – střídá lodě, lítá od maléru k maléru a palubu opouští, buď jen aby přešel na větší plavidlo a pak se z něj zachránil, anebo se navlékl do skafandru a prozkoumal něco ve vesmíru. Zde Corey vládne hlavně v technických pasážích, které jsou věrohodné, a opravu věříte, že kosmické lodě fungují na principech… no skoro stejných jako současné. Žádný transwarp, blastery a podobně, ale krutě destruktivní přetížení několika g, lasery, ladary, skenery a skoro neutuchající riziko, že člověk může zemřít vinou nějaké trapné netěsnosti na palubě. A taky lidi umírají. Hloupě, zbytečně, ale v rámci neúprosnosti fyziky. Holden ztrácí kamarády a nemůže s ním nic dělat.

Skvělé je uspořádání samotné společnosti ve Sluneční soustavě. Marsovští a obyvatelé Pásu už se Pozemšťanům nepodobají jen fyziognomií, ale i politickým přesvědčením a náhledem na životní priority. Proto jsou velmi zábavné, ale pořád uvěřitelné střety mezi pozemšťanem Holdenem a jeho posádkou, která vyrostla na Marsu nebo v Pásu a koneckonců pak i konfrontace s Millerem. Jeho a detektivova dějová linka jsou vždy střídány po kapitole a i když se na pár místech střetnou, Corey jejich putování uzpůsobil tak, aby to bylo sotva na pár kapitol a pak si jdou zase každý po svých, byť i v rámci jedné operace. Je to logické – patří-li kapitola Holdenovi, vidíme do hlavy jemu, ale nikomu jinému a totéž u Millera. Líbí se mi i „filmové“ praktiky typu opakování dialogů v kapitole jedné či druhé postavy, kdy pak děj naváže. To vše napomáhá dynamičnosti děje a udržení zájmu čtenáře.

Ani ostatní postavy nešustí papírem, krom kompaktní a nesmírně zábavné Holdenovy posádky je to plukovník Johnson, bývalý voják, nyní vážená persona SVP a protektor stanice Tycho, kde se staví mormonská generační loď. Co se týče náboženství, Corey se nevyhne jednomu, dvěma dialogům, ale v tomto aspektu zbytečně netlačí na pilu. Sluneční soustava zkrátka přivítala své lidské kolonisty s jejich plusy i mínusy a ani jeden z hlavních hrdinů není žádný Superman – když se má zachovat jako blbec, tak tak učiní. Možná i proto si mé sympatie jako čtenářky nakonec získal víc postarší detektiv s novou posedlostí než občas bezohledně správňácký Holden.

Leviatan se probouzí je tak více než slibným startem série Expanze (u nás vyšly už další tři díly) a není vůbec pochyb, že se k těm dalším chci dostat co nejdřív, tak jako se lidstvo v Coreyho univerzu chce doškrabat k nejbližším hvězdám.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad